Søvnpolitik i Ølsemagle Børnegård

Børn har brug for søvn

Vi samarbejder med forældre omkring barnets søvn. Børn skal kunne trives og kunne tage del i børnefællesskabet og de aktiviteter/rutiner som hverdagen her indeholder, såvel som det skal kunne fungere i familien. Derfor har det stor betydning at vi har en gensidig dialog omkring søvn især i overgangsperioder fra to til en lur eller fra 5 sovedage til 2-3 sovedage.

Vi vækker dog ikke barnet medmindre det har sovet mindst 1 time og tidligst kl. 13.30, gælder især i børnehaven. De børn som stadig sover står op løbende dog senest ca. kl.14.30, for de børn der sover indenfor.

Baggrunden for denne søvnpolitik er at:
o barnet vokser, mens det sover
o barnets hjerne udvikles, mens det sover
o barnets oplevelser og sanseindtryk bliver bearbejdet og lægges ”på de rette hylder”, mens barnet sover.

Søvnen har desuden betydning for barnets immunforsvar, hukommelse og indlæring.

Søvnbehov på et døgn efter barnets alder:

0-3 mdr.16-20 timer læg barnet til at sove på siden eller ryggen
3 – 12 mdr.11 – 16 timermiddagslur X 1-4begynd at træne sove rytmer
1 – 3 år12 -13 timermiddagslur X 1-2sørg for faste soverytmer om dagen og natten
3 – 5 år11 – 12 timermiddagslur X 1-2sæt trygge, men bestemte grænser for at sove og stå op
6-12 år10-11 timer hold fast i sengetiderne, undgå Ipad, TV, radio før sengetid

Forslag til dialog i partnerskabet med forældre omkring alternative muligheder for søvn/ikke søvn:
• Barnet kan komme på legepladsen og lege til kl. ca. 12.30 hvorefter det kommer ind for at sove/hvile
• Barnet kan hvile med tøj på
• Hvis barnet ikke er faldet i søvn kl. 12.30 kan barnet komme på legepladsen (med børnehaven)
• Der sidder 1 medarbejder i soverummet til kl. 12.30
• Hvis vuggestuen har behov, kan børnehaven efter aftale hjælpe med at få et barn i barnevogn til at sove