Forældrepartnerskab

Forældresamarbejdet er en vigtig del af den pædagogiske hverdag. Vores vision er at skabe et gensidigt værdifuldt og udviklende partnerskab med alle forældre.

Daglig kontakt, åbenhed og gensidig tillid mellem forældre og pædagoger spiller derfor en stor rolle, da der bygges en bro mellem barnets to verdener.

Forældrepartnerskabet om barnets og børnegruppens trivsel og læring er et fælles ansvar. For at styrke partnerskabet forventer vi:

• at du med dit barn hilser gensidigt på medarbejdere, børn og andre forældre når du kommer og går. Det understøtter fællesskabet og dannelsesprocessen for dit barn.
  • at du understøtter vores værdi om, at vi omtaler alle børn positivt. Vi synes det er vigtigt at du, for at understøtte børnefællesskabet, spørger ind til andre børn end lige dem som dit barn nævner i hverdagen. Børnefællesskab kan også understøttes gennem legeaftaler. Du er velkommen til at gå i dialog med medarbejderne om dit barns relationer.
  • at du som forældre, tager kontakt til medarbejderne på dit barns stue, hvis du undrer dig over eller er nysgerrig på den hverdag og de relationer dit barn er en del af. Vi afser gerne tid til uddybende drøftelse omkring dit barns trivsel, læring, udvikling og dannelse.
  • at I som forældre deltager i forældresamtaler, forældremøder og arrangementer for at du får et kendskab til dit barns hverdag, Børnegårdens hverdag, lærer andre forældre at kende og herved bidrager til fællesskabet i Ølsemagle Børnegård.
  • at du læser opslag på Aula eller ser en udstilling på stuen og derved kan gå i dialog med det der optager dit barn. Via jeres dialoger bringer dit barn ny viden og nysgerrighed med i børnefællesskabet og det som vi optaget af her, kan skabe nye lærerige udviklende øjeblikke for andre.
  • at du svarer på tilmeldinger og registreringer udsendt fra ledelse og medarbejdere. Fx fraværsregistrering og tilmelding til sommerfest.

Vi udsender ca. en gang i kvartalet et nyhedsbrev via Aula. Aula er vores kommunikationsplatform, hvor vi kommunikerer gensidigt med alle forældre udover den daglige kontakt i hverdagen.

Vi afholder et årligt forældremøde i foråret, som er opdelt i to dele. Den første del er beretninger fra leder og anden del er placeret på stuerne.

Vi afholder opstartssamtaler med alle nye børn, for at skabe et godt afsæt for det fremtidige partnerskab gennem gensidig forventningsafstemning og for at sikre den bedst mulige start for det enkelte barn.

Vi tilbyder alle forældre en 3 måneders samtale for, at sikre den gode dialog og evaluering af opstarten i Ølsemagle Børnegård. Efterfølgende afholder vi samtaler om det enkelte barns trivsel og udvikling ved behov samt ved overgang til SFO/skole.

Hvert år i august/september afholder vi et opstartsmøde for den nuværende store-børns gruppe hvor repræsentanter fra SFO/skole på Kirstinedalsskolen deltager.

I forbindelse med alle vores faste traditioner, inddrages forældrekontaktudvalget i planlægning og praktisk udførelse. Alle forældre inviteres til vores faste traditionsarrangementer, hvor vi oplever høj deltagelsesrate.

Efter behov kan forældre og pædagoger i samarbejde få vejledning af et fagligt Ressourceteam bestående af; en forebyggende vejleder, psykolog, fysioterapeut, talehørekonsulent samt udviklingspædagog. Ølsemagle Børnegård har hver anden måned faste sparringsmøder med ressourceteamet. Forældre informeres forinden, når/hvis barnets udvikling/trivsel tages op på disse møder.

Forældrepartnerskabet er et fælles ansvar, og vi er alle forpligtede til at samarbejde med hinanden, om at være en del af et velfungerende fællesskab. Ved at vi er opdateret og støttende omkring det der foregår af rutiner, aktiviteter og samspil i læringsmiljøerne, styrker det, det enkelte barn og børnegruppens trivsel, læring, udvikling og dannelse.