Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Ølsemagle Børnegårds profil

I Ølsemagle Børnegård har vi et nært og overskueligt miljø, hvor alle børn og medarbejdere kender hinanden. Vi værdsætter en åben og udviklende dialog i et velfungerende forældrepartnerskab for, at trivslen skal være høj og atmosfæren god i Ølsemagle Børnegård. Vi tilrettelægger vores pædagogiske hverdag ud fra vores årshjul, faste tilbagevendende traditioner, Køge Kommunes Dagtilbudsstrategi og husets politikker, såsom søvnpolitik, krop og køn samt Dagtilbudsloven, de 12 nationalt bestemte mål for de 6 læreplanstemaer, samt det pædagogiske grundlag.

Vi anser børns leg for at være grundlæggende i sig selv. Leg er ikke bare leg - legen har værdi i sig selv og er derved en gennemgående del af hverdagen i Ølsemagle Børnegård. Legen er grundlæggende for børns udvikling og understøtter bl.a. fantasi, virkelyst, sprog, motorik, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og identitet.

Vores pædagogiske formål er at fremme det enkelte barns trivsel, læring, udvikling og dannelse, gennem et omsorgsfuldt og inspirerende pædagogisk læringsmiljø. Gennem leg og pædagogiske tilrettelagte aktiviteter er det vores hensigt, at børnene skal udvikle kompetencer og tilegne sig kundskaber, der udvikler deres evne til at indgå i forpligtende værdifulde børnefællesskaber, med respekt og åbenhed for hinanden.

Det særlige ved Ølsemagle Børnegård er, at vi har mange krybdyr, som vi benytter som pædagogisk værktøj. Dyrene giver børnene sanseoplevelser, læring og indsigt. Vi har forskellige krybdyr; skildpadder, skægagame, kornsnog, rosenbiller, tusindben, sumpskildpadder, fisk, vandrende pinde og perlefirben. Dyrene bliver taget ud af deres terrarier og børnene er med til at fodre dyrene og rører ved dyrene. Børnene bliver inspireret af hinandens mod og vi oplever at børnene viser glæde og begejstring ved at mærke og føle på dyrene, de drager omsorg for dem og lære at have empati for andre. Børnene lærer at omgås dyrene og efterhånden aflæse deres adfærd. At kunne aflæse andres adfærd og grænser, er en viden som delvist kan overføres mellem børnene og dermed styrke børnenes evne til at danne relationer. Dyrene giver også anledning til en masse spændende samtaler, som styrker børnenes sproglige udvikling. Dyrene medvirker til at børnene lærer at følelsesregulere sig selv, være i low arousal omkring dyrene og samarbejde. Dyrene giver en sanselig og praktisk oplevelse og læring, som kan være svær at skabe med bøger og digitale medier.